Ярковська Сніжана Петрівна

І. Вступ

      Мистецтво, як специфічна художня форма відображення світу, не є засобом гармонізації душевного стану людини, а засобом пізнання внутрішнього світу дитини. На думку провідних психологів, опанування вчителем деяких посильних психотерапевтичних прийомів та форм роботи дозволить цілеспрямовано, свідомо та систематично піклуватися про психічний стан учнів.

     Організація спонтанної художньо-творчої діяльності допоможе вчителю відчинити двері у внутрішній світ дитини, відчути її своєрідність та неповторність, визначити та скоригувати її психічний та емоційний стан, сприятливість соціального оточення, ресурсний потенціал, приховані комплекси, страхи чи проблеми. Образи, що виникли в уяві і фіксовані на папері, здатні допомогти дітям виявити та передати досить безпечним способом всі ті пригнічені почуття, думки, прагнення та бажання, що приховуються ними десь глибоко в душі.

         ІІ.  Нетрадиційні техніки малювання

Нетрадиційна образотворча діяльність відіграє важливу роль у загальному психічному розвитку дитини. Адже самокоштовним є не кінцевий продукт – малюнок, а розвиток особистості в собі, у своїх здатностях, самоідентифікації у творчій роботі, цілеспрямованість діяльності.

Застосування нетрадиційних технік допомагає:

  • налагодити ефективну комунікативну взаємодію з учнем (учнями) під час спільної художньо-творчої діяльності;
  • більш глибоко пізнати внутрішній світ кожної дитини, відчути її неповторність, особистісну своєрідність, визначити потреби та інтереси;
  • діагностувати емоційний та психічний стан вихованця;
  • сприяти успішній соціалізації особистості.

Необхідні матеріали для організації та проведення заняття:

- олівці, фломастери, крейда, пастель, сангіна, художнє вугілля, фарби, гуаш;

 - пензлі різних розмірів, палітра, баночки з водою, губка (для зафарбовування великих площин);

 - папір різного формату, різних кольорів та відтінків, щільності та текстури, картон, фольга, клей, ножиці, нитки, мотузки;

- серветки, ганчірки та скатертини тощо.

У роботі над колажами можуть знадобитися старі журнали та репродукції, рекламні проспекти, подарунковий обгортковий папір, фотографії. На деяких заняттях можна використати пластилін, пісок з мініатюрними фігурками, різноманітні природні матеріали для створення об’ємних композицій.

Враховуючи, що одним із завдань заняття є досягненням певного терапевтичного ефекту, вчителям варто відмовитися від багатьох традиційних прийомів роботи, що використовується на уроках, наприклад:

  • недопустимі команди, накази, вимоги та примуси;
  • дитина сама може вибрати для себе ті види та зміст роботи, зображувальні матеріали та власний темп, які їй підходять;
  • вихованець може відмовитися від виконання деяких завдань, вербалізації своїх почуттів та переживань, колективного обговорення тощо (способи включення учнів у роботу багато в чому залежать від педагогічного такту та майстерності вчителя);
  • дитина може лише спостерігати за роботою товариша або займатися чим-небудь за бажанням, якщо це не суперечить соціальним та груповим нормам;
  • заборонена оцінка суджень, критика та покарання.

      В своїй роботі я використовую різні нетрадиційні техніки образотворчого мистецтва. Ось деякі з них:

  1.  Кляксографія (Дзеркальне відображення)      

    Розвиває уяву, творчість.

    Матеріал: гуаш всіх кольорів, пензлики, папір.

Технологія малювання: аркуш паперу складається навпіл, прогладжується лінія згину. На лінію згину аркуша паперу довільної форми наноситься кілька «клякс» різного кольору. Аркуш складається, прогладжується рукою. Розгорнувши, одержуємо несподівані зображення – у них можна впізнати знайомий образ або домалювати необхідні деталі, щоб він став виразнішим.    

Цей вид малювання дуже подобається дітям будь-якого віку.

 

*** Натисніть на посилання щоб завантажити документ повністю...

завантажити документ