Четвер, 08.12.2016, 03:12
Вітаю Вас Гість | Реєстрація | Вхід

Будинок дитячої творчості

Меню сайту
Форма входу
Календар
«  Грудень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Пошук
Архів записів
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 107
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Ліворука дитина

Челишева Олена Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

ЛІВОРУКА ДИТИНА В

ПРАВОРУКОМУ СВІТІ

 

 

 

 

 

 

 

Нетішин – 2013 р.

Упорядник: Челишева Олена Іванівна практичний                            психолог  Будинку дитячої творчості            

 

 

 

 

Рецензент: Алєксєєва Олена Петрівна методист методичного кабінету Нетішинського відділу освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У посібнику визначені поради щодо виявлення, психологічного супроводу та  розвитку ліворуких дітей .

Поради стануть у пригоді практичним психологам, педагогічним працівникам. батькам і всім, хто цікавиться проблемами ліворуких дітей.

 

ЗМІСТ

ПЕРЕДМОВА…………………………………………………..4

Природа ліворукості: теорії і гіпотези………………………..7

-        Поширені міфи про ліворуких дітей……………………...11

-        Реальні факти про лівш……………………………………11

Психологічні особливості ліворуких дітей………………….13

Визначення провідної руки…………………………………..18

Виявлення ліворукості у першокласників…………………..20

Проблеми лівші…………………………………………….....22

Ліворука дитина: особливості роботи з нею…………..........24

-        Рекомендації щодо роботи з ліворукими дітьми………...25

Вплив переучування лівші на психіку……………………....27

Розвивальна робота………………………………...................31

Ігри і вправи…………………………………………………..35

-        Комплекс вправ для розвитку моторики руки ліворукої дитин…………………………………………………..........36

Значення дрібної моторики у формуванні мовлення

ліворукої дитини……………………………………………...55

Поради батькам……………………………………………….58

Рекомендації вчителю ліворуких дітей……………………..62

Додаток ……………………………………………………….63

Словник……………………………………………………….64

Література…………………………………………………….57

Передмова

 

Якщо ваша дитина лівша, - то добре це чи погано? Існує така точка зору: якщо увесь світ побудований для праворуких, то лівшам у ньому некомфортно.

 Ще два чи три покоління тому, до ліворуких дітей ставилися   упереджено, що призводило до виникнення у дитини комплексу неповноцінності.

        Хтось вважає ліворуких майже геніями, а хтось впевнений, що ліворукість – недолік.

        Дитина-лівша багато в чому відрізняється від своїх однолітків і не лише упертістю, що затягнулася. Зазвичай це особливо талановиті і дуже емоційні діти. Вони вже з трьох років набагато краще за інших малюють, ліплять. Між іншим, багато хто з видатних людей був саме „лівшою”. Так, лівою рукою писали свої шедеври Леонардо да Вінчі, Мікеланджело, Рафаель і Пікассо, ліворукими були видатний фізіолог І.Павлов, письменник і вчений В.Даль, творець теорії відносності А.Ейнштейн, Чарлі Чаплін, Льюїс Керолл, Гарі Трумен, Бенджамін Франклін, Юлій Цезар, та багато інших видатних людей.

Насправді природа ліворукості і праворукості визначається особливостями головного мозку, рівно як і більшість інших особливостей людського організму. Головний мозок має ліву і праву півкулі, кожна з них виконує свій набір функцій, причому права півкуля керує нашою лівою частиною тіла, а ліва півкуля - правою частиною тіла. Дві півкулі розрізняються по своїй активності: якщо домінує ліва півкуля, то дитина-правша, а якщо домінує права півкуля, то дитина-лівша. Але це далеко не єдина відмінність, яка виникає з причини домінування тієї чи іншої півкулі головного мозку. Кожна півкуля відповідає за обробку певної інформації. Ліву півкулю можна назвати логічною, вона відповідає за логічне, абстрактне та аналітичне мислення. Тобто завдяки лівій півкулі ми можемо розуміти зміст промови, аналізувати те, що відбувається, класифікувати об'єкти, послідовно вирішувати проблеми, виявляючи всі можливі варіанти. Права півкуля - це емоційна домінанта. Наприклад, якщо завдяки лівій півкулі ми сприймаємо зміст промови, то завдяки правій півкулі ми розуміємо її інтонацію. Права півкуля відповідає за образне мислення та зорово-просторові функції. Якщо домінує права півкуля над лівим, тобто людина-лівша, значить можна говорити, що у нього добре розвинена інтуїція, творчі здібності.

        Часто серед ліворуких дітей трапляються діти, які гарно малюють. Проте здібність до малювання, як правило, виявляється у шкільному віці. Певною мірою художні здібності ліворуких дітей пов’язані з образністю психічних пізнавальних процесів та достатнім розвитком дрібної моторики руки у шкільному віці. Крім того, в ліворуких дітей простежуються значні успіхи в математиці, музиці, шахах тощо.

        Але в той же час деяким з них властива затримка мовлення та труднощі у вимові різних звуків. Така дитина безпосередня, довірлива, легко підпадає під вплив тимчасових почуттів та настроїв, плаксива, вередлива, схильна до гніву, наполеглива у здійсненні бажань. Їй іноді важко оволодіти читанням та писанням у ранньому віці, а в першому класі вони для неї часто-густо стають каменем спотикання.

Дотепер навіть для вчених залишається загадкою, чому людина бажає діяти тією чи іншою рукою. У багатьох випадках ми можемо говорити про так звану спадкоємну ліворукість. Допомогою у вирішенні питання, яка ж рука є домінуючою у маляти, може стати аналіз певних спадкових особливостей. Якщо хтось із родичів у першому або другому поколінні був ліворуким, то ваш малюк може перейняти цю здатність.

 Але ліворукість вже точно не можна вважати хворобою і вбачати в ній причину поведінкових порушень або відхилень у розвитку.

        Саме про ліворуких дітей і буде йти мова у запропонованому посібнику. Крім того висловлені міркування можуть реалізовуватись психологами, та педагогами в умовах загальноосвітнього навчального закладу, де дитина проводить 70% свого активного часу. Сподіваюся, що поради стосовно виявлення, психологічної підтримки та умов розвитку ліворуких дітей стануть у пригоді практичним психологам, батькам і всім, хто цікавиться проблемами ліворуких дітей.

 

 

 

 

 

 

 

Природа ліворукості: теорії, гіпотези

 

На жаль, ліворукість дитини дуже часто сприймається близькими як хвороба або дефект. Чому? Давайте спробуємо розібратися.

Археологічні розкопки, історичні дослідження та дані антропологічного аналізу свідчать про те, що віками переважаюча кількість людей була праворукими: все знаряддя праці, всі ті предмети, що складають основу життя та побуту виготовлені так, щоб їх зручно було брати саме правою рукою. Але завжди знаходились люди, яким зручніше було працювати лівою рукою, а права була допоміжною. Чому ж дитина надає перевагу роботі лівою рукою? Причин може бути багато, більшість з них - з області здогадок та уявлень. Ми бачимо тільки надводну частину айсбергу: дитина пише, їсть та маніпулює лівою рукою з більшим бажання та вправністю, ніж правою. Але чим це може бути викликане?

 За роботу правої руки відповідає, як вважається, домінантна ліва півкуля мозку, яка виконує функції аналітичного центру: тут відбувається накопичення та детальний аналіз інформації, яка надходить, та її логічне осмислення. Центр мови також розташований в лівій півкулі, він керує процесами і письма, і читання.

Права півкуля – своєрідний "творчий центр ”, зосередження інтуїції і цілісного сприймання. Кінцівками ж півкуля керує перехресно: коли дитина працює лівою рукою, команди йому подає права півкуля, і навпаки. Нерідко буває, що при уражені лівої півкулі головного мозку його функції частково приймає на себе права півкуля, і тоді домінуючою стає ліва рука. Той самий результат спостерігається і в тому випадку, коли травмується права рука, особливо якщо це відбувається у ранньому віці. Ліва рука змушена приймати на себе більш активну роль, тому що спочатку права не працює, потім працювати нею стає боляче, незручно, і в результаті ведучою стає ліва рука, хоча психофізіологічними особливостями дитини це не обумовлено. Нарешті, відбувається і так, що в сім’ї дитина бачить, як старший брат, або мама, або улюблений дідусь пише, їсть і бере телефонну трубку лівою рукою. Через бажання наслідувати таку цікаву звичку багато значущої для дитини людини, дитя також починає частіше користуватися лівою рукою. А батьки, знаючи, що ліворукість часто передається за спадком, зовсім не дивуються і починають вважати, що в сім’ї росте ще один лівша.

Зараз феномен ліворукості ретельно вивчається, результати цієї роботи дозволяють змінювати стереотипне сприйняття лівш і навіть послідовно виробляти методики їх вивчення. Вчені, які займаються проблемою лівшества, пропонують різноманітні концепції його виникнення і відповідно говорять про різні психологічні особливості лівшів. Для реалізації диференційного підходу до ліворуких дітей недостатньо проявляти до їх поведінки та навчання інші, ніж до правшей, вимоги.   Необхідно враховувати різноманітні причини ліворукості, а також диференціювати самі поняття "ліворукість” і "лівшество”. Ліворукість визначає тільки ведучу руку, тоді як лівшество – комплексна характеристика. Адже крім руки у людини є ведуче око, ведуча нога, ведуче вухо. Одним із найважливіших питань, обумовлюючих підхід до лівшей, є питання щодо причин ліворукості. Вони можуть бути різними. За походженням ліворукості дітей можна розділити, як мінімум, на три групи.

Перша група - це діти з генетично закріпленою ліворукістю, тобто ті, де має місце спадковий чинник. Причому закон спадковості  поки не відомий, хоча вірогідність народження дитини-лівші у двох ліворуких батьків надзвичайно висока. Вважається, що існує ген правого зрушення, тобто праворукості, а ліворукість випадає як випадковий варіант. І ліворукість може виявитися по-різному: у бабусі, доньки, внучки, правнучки. Не можна сказати, по чоловічій чи по жіночій лінії виявиться ця спадковість. Це напрям майбутніх досліджень. У разі генетично закріпленої ліворукості, так само як і у праворуких дітей, можуть бути всілякі індивідуальні варіанти розвитку: від безумовної талановитості до середніх здібностей.

Друга група - діти з компенсаційною ліворукістю. Тут ситуація набагато складніша, тому що компенсації виникають при дисфункції в розвитку мозку. В цьому випадку бувають найрізноманітніші ситуації. Все залежить від того, яка частка мозку уражена або яка зона кори не сформована. Діти з компенсаційною ліворукістю – особлива група. Якщо ми візьмемо, наприклад, праворуких дітей з якоюсь дисфункцією розвитку мозку, то у них буде великий комплекс проблем в розвитку, ніяк не пов'язаних з тим, яка рука у дитини активніша. Це досить складні проблеми компенсації функцій, в які входять і функціональна організація мозку, і нервово-м'язова регуляція, і багато що інше. В даний час ведуться два паралельні дослідження по вивченню психофізіологічних особливостей розвитку хлопчиків і дівчаток 6-7 років. Дошкільний період дуже важливий для всіх дітей, і особливо важливо правильно підготувати до школи дитину-лівшу. Якщо говорити про відсоткове співвідношення цих двох груп, то воно виглядає так: з 20-25 % лівшів приблизно 9-11 % генетично закріплених, а друга половина має компенсаційну ліворукість.

Третя група - механічна. Права активна рука може бути пошкоджена в найактивніший вік, коли дитина тільки починає використовувати руку для різних маніпуляцій. І якщо у цей момент рука травмована і довго болить, то дитина починає працювати активніше лівою рукою.

Окремо потрібно розглядати псевдоліворукість. До деякого віку (приблизно до 5 років) у дитини якесь із півкуль формується як домінуюче по відношенню до даної руки (наприклад, у правшей – ліва півкуля). Але така особливість мозку, як пренатальна, або перинатальна (не достатня кількість стовбурових новоутворень мозку) приводить до атипії психічного розвитку, яка, в свою чергу не дає формуватися ні міжпівкульній взаємодії, ні спеціалізації півкуль. Таким чином, у дітей з атипією психічного розвитку не формується домінантність правої або лівої півкулі по відношенню до руки. Тоді спостерігається псевдоліворукість, або, що зустрічається частіше, приблизно рівне використання обох рук.

Крім всього перерахованого можливий розвиток у дітей так званого ”прихованого лівшества”, тобто зміна домінуючої півкулі. Момент зміни є тим критичним періодом, коли основні функції центральної нервової системи рівномірно розділені між двома півкулями, після чого починає домінувати права півкуля. Таких людей можна умовно назвати  "прихованими” лівшами, в тому розумінні, що їх ознаки лівшества не пов’язані з домінуванням лівої руки.

Поширені міфи про ліворуких дітей.

Що тільки не доводиться чути про лівш. Не вірте, якщо вам кажуть, що лівші частіше хворіють, погано сплять, відрізняються слабким інтелектом, грубістю, сором'язливістю, невпевненістю в собі, емоційною неврівноваженістю, тривожністю і боязкістю. Все це не більше, ніж міфи, які виникають внаслідок незнання цього питання. Якщо подібне і спостерігається у ліворукої дитини, то вже точно не з причини того, що він лівша, а внаслідок інших факторів: неправильного виховання, особливостей психіки і темпераменту дитини та інших.

Реальні факти про лівш.

Ряд проведених наукових досліджень практично, а не теоретично показали, що:

• Інтелектуальний розвиток ліворуких дітей нічим не відрізняється від інтелектуального розвитку праворуких дітей, причому в ході дослідження багато лівші показували більш високий результат.

• У стресових ситуаціях ліворукі діти проявляють більшу делікатність і менш схильні до негативного впливу стресу, у них краще виходить зберігати самовладання і спокій, при цьому не втрачаючи оптимістичний настрій. А це дуже актуально в нашому сучасному світі, коли кожен день людині доводиться переживати безліч стресів.

• У скрутних ситуаціях лівші швидше знаходять шлях вирішення проблеми, ніж праворукі діти.

Внаслідок неправильних дій дорослих у ліворукої дитини може з'явитися комплекс лівші. Якщо людина по тим чи іншим параметрам відрізняється від інших людей, то у нього можуть виникнути комплекси. Згадайте, як називали однолітки в школі високих, повних дітей, те ж саме може статися і з лівшами, хоча діти на ліворукість свого однолітка, як, правило, уваги не звертають.

Головна причина, коли у ліворукої дитини з'являється комплекс, криється в неправильній поведінці дорослих: батьків, педагогів та інших. Якщо не загострювати увагу на ліворукості дитини, то комплекс не з'явиться. Тому не підкреслюйте цю біологічну особливість вашого малюка, щоб він не думав, що ліворукість - це щось особливе і цього потрібно соромитися.

Отже, ми ще раз переконалися, що категорія "ліворукі діти ” зовсім не однорідна і будь які стереотипи сприймання можуть відгородити від нас реальну дитину з його індивідуальними особливостями. Таким чином, постає питання про необхідність вивчення лівші.